Mörka krafter är i rörelse i Mariefred
I den lilla staden Mariefred börjar konstiga saker att hända. Onda krafter försöker erövra det hemliga, magiska biblioteket, som funnits under kyrkan i hundratals år. Väktarna Estrid och Magnar har vigt sina liv åt att skydda biblioteket, men i takt med att de blir äldre börjar bibliotekets magiska skydd försvagas. Bröderna Alrik och Viggo visar sig vara utvalda för att hjälpa till att försvara biblioteket mot de mörka krafter som vill ta makt över det. Alrik och Viggo måste använda både styrka och list för att övervinna alla övernaturliga otyg som väcks till liv i staden. Men pojkarna har också strider att utkämpa i sitt vardagsliv.
Möt trion bakom PAX
Ingela Korsell är författare och forskare med en bakgrund som grundskollärare. Åsa Larsson är en av Skandinaviens populäraste spänningsförfattare, vars serie om Rebecka Martinsson har sålts i miljontals exemplar runt om i världen och vunnit flera priser. Henrik Jonsson är illustratör och serietecknare. Han är utbildad på Kubert School i USA och har tecknat bland annat för kultklassade serieförlaget DC Comics i serier som Barman och Suicide Squad.
Boka författare: Ingela Korsell • Åsa Larsson • Henrik Jonsson
Några frågor till skaparna av PAX
Från kriminalromaner för vuxna till urban fantasyböcker för mellanåldern. Hur kommer sig detta, Åsa?
– Steget är inte så stort tycker jag. Det har alltid funnits ett magiskt eller övernaturligt inslag även i mitt skrivande för vuxna. Det ingår på något sätt i mitt Tornedalska kulturarv. Jag gillar den nordiska mytologin och den svenska folktron, så det är kul att ösa ur den traditionen i den här bokserien. Sedan är det svårt att skriva för barn. Att skriva lättläst utan att förenkla, att hålla drivet uppe, att låta det vara läskigt och otäckt, men ändå tryggt på något sätt. Göra karaktärerna tydliga utan att bli klyschiga. Puh! Men det är så kul.
Ni bor båda, Ingela och Åsa, i Mariefred, och bokserien utspelar sig där. Hur hoppas ni att böckerna tas emot av invånarna?
– Mariefredarna kommer att älska det tror vi, att vi fyller staden med monster och spöken. Det är ett perfekt ställe att placera en urban fantasy i, för staden är så extremt gullig med alla sina trähus, det idylliska lilla slottet och den glittrande blå Mälaren. Bra kontrast till allt det otäcka som händer.
Ingela, du har en bakgrund som grundskollärare, men idag är du forskare och författare. Hur har ditt forskningsarbete påverkat PAX-serien tror du?
– För mig hänger de här tre yrkesrollerna ihop, för det jag egentligen kretsar kring hela tiden är text och lärande. Som pedagogikdoktorand är jag inläst på den senaste forskningen om literacy (skriftspråkande) och barns språkutveckling. Som grundskollärare har jag en upparbetad känsla för vad som funkar för barn i den magiska mellanåldern och vilka typer av berättelser som är tacksamma att jobba med i undervisningen. Jag tror att både min forskar- och lärarerfarenhet hjälper till att lägga språket och intrigen i Pax-serien på en lagom utmanande nivå.
Varför heter serien PAX?
– Namnet Mariefred kommer ifrån det latinska Pax Mariae, vilket betyder Marias fred. Det var namnet på klostret som låg här i staden i slutet på 1400-talet och början på 1500-talet. Vi har använt det i serien. Uppdraget som killarna har handlar om att bevara freden. Att skydda det hemliga biblioteket som ligger under kullen där klostret en gång fanns.
Henrik, du är serietecknare, utbildad på en av de främsta skolorna i USA. PAX-serien är din barnboksdebut. Hur har arbetet varit för dig?
– Tidigare har jag främst tecknat superhjältar, action och skräck för den amerikanska seriemarknaden. När jag blev erbjuden att vara med och göra en barnboksserie var jag först lite tveksam om det var något för mig. Men jag fattade snabbt att det här var något nytt och fräscht som jag verkligen ville hänga på. Åsa och Ingela har dessutom en smittsam entusiasm och fantasi, och det är omöjligt att inte bli inspirerad själv. De har gett mig mycket frihet med tecknandet, och låter mig göra det jag är bäst på utan att behöva gulla till det.