Före och efter Klea av Jesper Danielsson tv-serie på SVT
Före och efter Klea är ett nervkittlande suggestivt och omedelbart fängslande äventyr. Nu har Jesper Danielssons romandebut för unga från 2017 filmatiserats och visas på SVT Play. TV-serien har fått namnet Klea.
Jesper Danielsson är verksam som regissör och manusförfattare och har arbetat i filmbranschen med allt från dokumentär till reklamfilm och drama.
Sommarlov. Allt är perfekt.
Jonte, Axel och Jimi har övertalat sina föräldrar att de ska få slippa fritidsklubben. De kan klara sig själva. Första sommarlovsdagen ser Axel hur det kommer rök ur skorstenen på grannhuset.
Inget konstigt med det, om det inte var för att huset har stått öde så länge de kan minnas. Ingen bor där, så vem eldar?
Det dröjer inte länge förrän de tre vännerna smyger fram över ödetomten, på väg mot sitt livs äventyr.
Jesper Danielsson om historien bakom Före och efter Klea:
– När jag först fick idén till historien tänkte jag att det skulle bli en film eller TV-serie, eftersom det är sådant jag sysslar med i vanliga fall. Av flera olika anledningar blev det till slut en bok istället. Dels var jag lite uppgiven efter att ha jobbat med utveckling av en rad TV-projekt som av olika anledningar inte blivit av. Dels märkte jag när jag började skriva hur roligt det var att formulera huvudpersonens Jontes tankar och genom dem hitta tonen i berättelsen. Det gjorde mig också friare att bara tänka på historien utan att ha i bakhuvudet hur det sedan skulle kunna förverkligas på film. Framtidsdystopier, tidsresor och globala kriser är ju betydligt mer komplicerade att få till i bild än i skrift. Och dyrare.
Så för mig är en del av Före och efter Klea ett slags nostalgi. En blinkning tillbaks till de berättelser och litterära världar som fyllde och formade mig när jag var ung. Men bara en liten del. Mest handlar det ju om framtiden. Och nuet. Och hur de sitter ihop. Om hur allt vi gör blir till trådar som kan sträcka sig hur långt in i framtiden som helst. Om ansvaret som det medför. Och möjligheterna. För som i all science fiction (i alla fall all bra science fiction) är det ju inte tekniken, upptäckterna, robotarna och rymdresorna som är det verkligt spännande, utan vad de sakerna gör med oss människor och vad vi människor gör med dem.