Percy Jackson: Gudinnans vrede

Författare: Rick Riordan

Utgivningsdag: 2025-04-07
Recensionsdag: 2025-04-07

Percy Jackson kämpar vidare! Uppdrag nr 2 är på gång!
Efter fem väldigt älskade böcker i Percy Jackson-serien (plus Gudarnas bägare!), de fem i Olympens hjältar och gästspel i Magnus Chase- och Apollon-serierna så är han återigen huvudpersonen i ett nytt livsfarligt uppdrag för en grekisk gud!
Varför gör han det här? Jo, han måste få tre rekommendationsbrev från Olympens gudar och gudinnor före jullovet för att ha en chans att komma in på college tillsammans med Annabeth (förutom väldigt bra, helt vanliga, betyg. Och nu har det varit väldigt lugnt på uppdragsfronten att tag. Lite för lugnt ... Förklaringen kommer: Hekate har sagt till de andra att hålla sig borta från Percy. Han måste vara utvilad för uppdraget hon tänker ge honom. Percy ska få "möjligheten" (tillsammans med Annabeth och Grover) ska vakta Hekates iller och hund under Halloween-veckan.
Lätt som en plätt! Eller? Grover råkar förvandlas till en jätte-get, illern och hunden rymmer och Hekate ... hon kommer att bli jätte-arg! Hekate kan förvandla sig, har tre djurhuvuden och häxkonster är hennes grej. Vill man att hon ska bli arg på en? Nejnejnej. Men det blir spännande och roligt för oss andra som tittar på!

Rick Riordan är en av världens mest populära författare. Hans serie om Percy Jackson har översatts till mer än 35 språk, och legat till grund för två storfilmer från Hollywood samt en tv-serie (säsong 1 i december 2023, säsong 2 under 2025). I sina succéböcker om halvgudar har Rick Riordan trimmat fram den perfekt mixen av spänning, äventyr och humor som vi får njuta av även här!
Sagt om Gudarnas bägare:
"Som recensent ska jag ta upp både för- och nackdelar med en bok, men jag kan inte hitta något som är dåligt med denna - förutom att den tar slut." Henry Modigh, KPanelen.
"Grattis! Du har något fantastiskt framför dig." Tilia Thorell, Barometern, om Percy Jackson-böckerna

Recensionsdag: 2025-04-07 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Översättare: Torun Reuterswärd Originalutgåvans titel: Percy Jackson and the Olympians: Wrath of the Triple Goddess Omslagsformgivare: Richard Persson Boktyp: Spänningsberättelser, romaner med humor och action, Urban fantasy Serie: Percy Jackson Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: spänning och äventyr, Skönlitteratur barn och ungdom: sagor, myter och legender, Skönlitteratur barn och ungdom: roliga berättelser Antal sidor: 300 Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789179798420 (2025-04-07)

Boken ingår i serien Percy Jackson

Percy Jackson: Gudinnans vrede

Författare: Rick Riordan