Lyktan i mörkret

Författare: Katarina Genar

Utgivningsdag: 2025-04-02
Recensionsdag: 2025-04-02

Mediakontakt: Tiina Nevala

Dante och Paloma sitter på Borgs konditori i ”Dimmornas gränd”. Där finns de godaste bullarna och tårtorna. Det visar sig att Selma som bakar dem har en hemlig receptbok. Inte undra på att allt är så gott! Plötsligt tätnar dimman utanför. Just när Dante ska hjälpa till att tända den gamla lyktan vid dörren, skriker Selma från köket. De springer dit. Recepten i den hemliga receptboken håller på att försvinna! Hur är det möjligt? I samma stund börjar kyrkklockorna att slå och Dante och Paloma sugs in i receptboken. Allt snurrar fortare och fortare. När de landar är det mörkt och kallt. I handen har de lyktan och en nygräddad bulle …
”Lyktan i mörkret” är den andra fristående boken i Katarina Genars serie ”Dimmornas gränd”, om kompisarna Dante och Paloma som kan färdas i tiden. Det här är lättlästa, spännande kapitelböcker om tidsresor och magiska ting. Stämningsfullt, naivistiskt och suggestivt illustrerade i underbara färger av Signe Gabriel. Läs också: ”Den vita fjädern”.
KATARINA GENAR har förmågan att skriva kort och lättläst med ett rakt och klart språk, samtidigt som hennes berättelser ofta är gåtfulla och spännande. Hon har trollbundit läsare både med sina fristående mellanåldersböcker och sin lättlästa serie om "Mystiska skolan".
SIGNE GABRIEL är en dansk illustratör. Hon är utbildad i visuell kommunikation vid Malmö Universitet och i semiotik vid Aarhus Universitet. Hon har tidigare gjort illustrationer till bland annat appar, utbildningsmaterial och barnböcker.

Sagt om "Den vita fjädern":

"Katarina Genar skriver med enkel finess för de som just kommit igång med läsningen. Språket är avskalat till just rätt enkla form som bibehåller både spänning och driv. Uppslagens heltäckande färgrika illustrationer av Signe Gabriel visar bilder av barnens äventyr och lättar upp i läsningen. Den vita fjädern är den första i en planerad serie vilket bådar gott, för det här är en liten pärla för alla nybörjarläsare."

Sara Perlerot Göransson, BTJ-häftet

Sagt om den tidigare boken i serien:

"'Den vita fjädern' är den första boken om Dante och Paloma och deras äventyr i Dimmornas gränd i Klockornas dal. Katten Kosmos är barnens vägvisare på resan i tiden, och vi kan ana att många historiska mysterier och konflikter återstår att lösa. I litet format och med varma mjuka färger skapas en fin känsla redan när boken ligger i handen. Med lagom mycket text och tydligt bildberättande blir boken mysig komma-igång-läsning för den som precis börjat få upp flytet."

Skånska Dagbladet, Eva Emmelin

"... serie med lättlästa, spännande kapitelböcker /.../ Signe Gabriels illustrationer samspelar fint med Katarina Genars berättande där språket är enkelt och engagerande. Det är lätt att ryckas med i färgbilderna som finns på varje uppslag. Illustrationen över den fiktiva Klockornas dal på insidan av pärmen, och de inledande karaktärsporträtten /.../ skapa en bekant och tilltalande känsla".

Emelie Ljungberg, Östgöta Correspondenten

Recensionsdag: 2025-04-02 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Formgivare: Lena Thunell Boktyp: lättläst kapitelbok Serie: Dimmornas gränd Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: spänning och äventyr Antal sidor: 80 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789179794026 (2025-04-02)

Boken ingår i serien Dimmornas gränd

Lyktan i mörkret

Författare: Katarina Genar