Ola Belin: "Det gäller att ha en stor hatthylla för att få plats med alla olika hattar just nu!"
Välj väg! Racet är ett halsbrytande soloäventyr med maxad action och skruvad humor som tål MÅNGA omläsningar. Alba, Jack och Sasha har bestämt sig för att tävla om vem som kommer först till skolan. Alla medel är tillåtna, men de behöver DIN hjälp. Ska Jack rida på geparden, falken, kängurun eller hajen? Är det bäst att välja den långa eller korta stubinen till Albas raket?
I Ola Belins bok formar du själv berättelsen. Men var försiktig! Dina val kan få ödesdigra konsekvenser!
Möt Ola Belin – inte bara bokaktuell utan också nybliven brandman
Berätta, vem är du?
Just nu känner jag mig mest som författare, illustratör och allmän tekniker till den interaktiva boken Racet. Men förutom att jobba med böcker så är jag pappa, make, husse, grafisk designer, projektledare, butiksägare och sedan ett par veckor tillbaka även brandman på deltid. Det gäller att ha en stor hatthylla för att få plats med alla olika hattar just nu!
Hur kom du på att du skulle skriva den här väldigt speciella äventyrsberättelsen?
Jag ville skapa en berättelse som lockar barn till läsning, oavsett hur vana läsare de är, även barn som helst håller på med en skärm.
Jag kom att tänka på en genre med interaktiva böcker som fanns framför allt på 80- och 90-talet, och kallades Soloäventyr. De böckerna skrevs främst för tonåringar och var oftast antingen fantasy eller scifi. Efter lite research visade det sig att det knappt finns några nyskrivna böcker och framför allt inga riktade till mindre barn. Jag har inspirerats av det konceptet, att låta läsaren vara med och styra berättelsen, men har valt att förlägga boken i nutid och gjort den utan återvändsgränder eller annat som hejdar läslusten.
Att som nybörjare på läsning få en bok satt i händerna, kan kännas som om man förväntas bestiga Kebnekaise i flipflops och solhatt. Alltså aningen övermäktigt. Jag ville göra en bok som gör läsupplevelsen lättare och skojigare. Plana ut berget och göra det mer till en promenad på stranden.
Jag ville göra en bok med lagom mängd text, underhållande berättelse och framför allt interaktivitet som engagerar läsaren ännu mer. Som illustratör kändes det självklart att köra fullt ut med illustrationer på alla sidor, så att överraskningar och spänning inte bara kommer från texten utan även i bild.
Kort sagt, jag ville att det skulle bli en bok full av interaktiva val, humor, spänning och cliffhangers som får läsaren att bara vilja läsa "Eeeeett val till", tills de plötsligt har läst en hel bok!
Hur vet man som läsare att man får ett slut som man är nöjd med?
Racet är som en påse godis. Varje sida är som en liten snaskig överraskning och jag har jobbat hårt för att när läsaren nått slutet på berättelsen, ska man vilja börja om på nytt och testa andra vägar, läsa en av de andra karaktärernas race eller nörda ner sig i de små gömda överraskningar som finns i boken. Min förhoppning är att slutet inte är lika viktigt som vägen dit. Fast det är klart, lyckas man hjälpa till så bra att man får sig en guldmedalj och vinner racet känns det säkert lite extra bra.
Det måste ha varit ett stort jobb att skapa alla alternativa vägar man kan välja i boken. Vad var svårast?
De allra flesta böcker som skrivs följer ju en linjär historia eller åtminstone ett linjärt berättande. Författaren vet i vilken ordning läsaren kommer uppleva historien. När man skriver en ickelinjär, interaktiv berättelse kommer läsaren själv få välja i vilken ordning historien utspelar sig. Där någonstans börjar krånglet. Att hålla reda på vilka delar av historien som mynnar ut var. Vad karaktären varit med om eller inte ska ju gärna påverka skeendet i berättelsen på olika sätt. Att försöka förstå om resultatet läsaren kommer till stämmer överens med vägen den tagit för att komma dit. Där har min hjärna smält och runnit ut genom öronen vid flera tillfällen. Sen har det inte varit lättare att jag valt att binda ihop och återanvända händelser från olika förlopp, låta karaktärer möta varandra och sen bakat in en liten tidsloop på det.
Ja, det är lika förvirrande att förklara som det var att skriva.
Vilken är din största förhoppning med boken?
Min dröm vore att locka barn till läsning. Jag hoppas att min bok inte bara kommer att locka inbitna läsare till en ny sorts upplevelse utan även få barn att vilja släppa skärmen och plocka upp böcker, med Racet som lätt ingång till den världen.